Vanliga frågor
Här har vi samlat vanliga frågor och svar kring assistans och assistansbolag:
- Är det krångligt att byta assistansbolag?
- Hur lång tid tar det att hitta ett nytt assistansbolag?
- Kooperativ eller privat bolag?
- Hur finansieras er tjänst?
- Vad är ett PAN-avtal?
- Efterskottsbetalning hur påverkar det mig?
- Vad är det för skillnad på att ha kommunen eller ett privat assistansbolag?
- Vad händer med pengarna som vi sparat på assistansomkostnadskontot?
Är det krångligt att byta assistansbolag?
Det är inte krångligt att byta assistansbolag. Har du redan assistenter som du trivs med så kommer bolagsbytet gå jättesmidigt. Det nya bolaget kan hjälpa dig att säga upp avtalet med ditt gamla bolag och sedan tar de över assistansen från det datum ni kommer överens om.
Hur lång tid tar det att hitta ett nytt assistansbolag?
Det brukar gå väldigt snabbt. Från det att du kontaktat oss kommer vi plocka fram förslag inom 24 timmar. Bolagen kommer att ha möjlighet att träffa dig omgående. Det är sedan helt upp till dig när du vill gå över till ditt nya bolag. Ofta har man en uppsägningstid på upp till tre månader hos det gamla bolaget, ibland går det dock att förhandla bort uppsägningstiden.
Kooperativ eller privat bolag?
En förutsättning för att ha ett kooperativ är att man sköter det mesta i assistansen själv. Vill man har lite mer stöd av sin assistansanordnare är det däremot bättre att välja ett privat bolag. Alla bolag vi rekommenderar kan sköta hela din assistans men om du hellre vill vara själv.
Hur finansieras er tjänst?
Vår tjänst är helt kostnadsfri för dig! Alla assistansbolag, kooperativ och kommuner tar en administrationsavgift från schablonersättningen som kommunen/Försäkringskassan betalar ut till utföraren. När vi hjälper en kund att byta assistansbolag och kunden blir nöjd och stannar i bolaget i minst ett år så har vi rätt till en del av bolagens administrationsavgift första året. Detta är förstås inget som påverkar kundens ekonomi eller assistenternas löner.
Vad är ett PAN-avtal?
PAN-avtal är något som kommunen tillämpar när du som assistansberättigad vill ha en assistent som saknar passande utbildning, det är oftast en anhörig. En PAN-anställning är knuten till en specifik brukare och om assistansen upphör slutar anställningen att gälla. Likaså kan brukaren välja att säga upp anställningen. Kommunen, som upprättar anställningen, har då ingen skyldighet att ordna en ny anställning åt den PAN-anställde. Nackdelen med PAN är att man oftast inte får någon OB-ersättning vid kvälls- och helgarbete. Man får heller inga LAS-dagar som PAN-anställd. Väljer man istället ett assistansbolag som utförare av assistansen har man som anhörig rätt till OB-ersättning.
Efterskottsbetalning hur påverkar det mig?
Förhoppningsvis inte alls! Så länge du har ett bolag med sund ekonomi kommer bolaget inte ha några problem att betala ut dina assistenters löner. Skulle bolaget få problem att klara löneutbetalningarna och därmed gå i konkurs så gäller förstås den statliga lönegarantin. Du behöver likväl snabbt hitta ett nytt assistansbolag.
Vad är det för skillnad på att ha kommunen eller ett privat assistansbolag?
Det finns några saker som är skillnad på om du har kommunen som utförare av assistansen mot om du har ett privat bolag.
Du kan i större utsträckning bestämma vem som ska vara assistent. Kommunen har ofta mycket personal uppbundet i sin verksamhet och de vill helst att dessa ska arbeta.
Vad händer med pengarna som vi sparat på assistansomkostnadskontot?
Om man byter assistansbolag har man tyvärr inte rätt att ta med sig det sparande man har på assistansomkostnadskontot. Omkostnadspengarna tillfaller därmed bolaget. Det finns ett fåtal assistansbolag i Sverige som däremot låter dig omvandla omkostnadspengarna till lön. Du kan då göra engångsutbetalningar till dina assistenter med omkostnadspengarna. Ring oss gärna så berättar vi mer om denna möjlighet.
Hittar du inte svaret på din fråga?
Vi är en oberoende rådgivare. Ring oss och prata assistans eller ställ din fråga här så återkommer vi till dig.