Assistansanordnare Norrköping

Assistansanordnare Norrköping

Du har en assistansanordnare idag som du kanske inte är nöjd med? Det är inget konstigt att behöva eller vilja byta efter ett tag. Du kanske har uppmärksammat saker som inte fungerar tillfredsställande, eller så vill du prova något nytt. Idag finns det också många olika assistansanordnare i Norrköping som du kan välja mellan. Då är det bra att veta hur ett byte av en anordnare går till och vad du bör tänka på så det inte blir några missförstånd eller konstigheter på vägen.

Det absolut viktigaste du behöver undersöka är att anordnaren har tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Uppsägningstiden

En av de kanske mest viktiga sakerna som du bör ha koll på inför ett eventuellt byte av assistansanordnare i Norrköping, är vilken uppsägningstid du har med din nuvarande anordnare. Ibland kallar man detta också för bindningstid, det vill säga att man binder upp sig för en viss period. Oavsett vad man kallar det avser det samma sak, nämligen hur lång tid du måste fortsätta vara kund efter det du har bestämt dig för att byta anordnare.

Uppsägningstiden ska regleras i det avtal som du och din anordnare har skrivit innan den personliga assistansen har påbörjats. En fördelaktig uppsägningstid är 1-2 månader. Den bör inte vara längre än tre månader. Det finns faktiskt också vissa anordnare som inte har någon uppsägningstid alls.

Du bör också ha koll på att den anordnare du kommer att byta till, har en längre uppsägningstid än den du har. Annars finns risken att du står helt utan assistans om det skulle vara så att den nya anordnaren inte kan erbjuda dig personlig assistans eller inte vill ha kvar dig som kund.

Assistansersättningen/assistansomkostnader

En annan viktig sak är att det i avtalet redovisas hur assistansersättningen ska användas och även vilken nivå det är på assistansomkostnaderna. Detta gäller både din nuvarande anordnare, men också viktigt att tänka på när du ska skriva nytt avtal med den nya assistansanordnaren i Norrköping. Du bör undersöka om det går att skriva in att eventuellt sparade medel till assistansomkostnader kan användas även om du har bytt anordnare. Alla assistansanordnare erbjuder dock inte möjligheten att skriva in detta i avtalet, men om de gör det så möjliggör detta en större frihet för dig när du ska byta anordnare.

Kollektivavtal

En tredje och lika viktig faktor som du bör undersöka och ta i beaktande vid ett eventuellt byte av assistansanordnare i Norrköping är kollektivavtalet hos den nya anordnaren. Vilket avtal har de, eller saknar de till och med kollektivavtal? Dina personliga assistenter ska ha en god arbetsmiljö och kollektivavtalet reglerar detta. Avtalen kan också se väldigt olika ut mellan olika assistansanordnare i Norrköping och kan beröra faktorer som till exempel lön, arbetstid och jour.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Denna sida skyddas av reCAPTCHA och Googles Privacy Policy och Terms of Service gäller.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10