Vi ställer krav på assistansbolagen
Samtliga bolag som vi rekommenderar uppfyller alla de krav man bör ställa på en seriös aktör inom personlig assistans. Nedan listar vi några av de krav vi ställer på de bolag vi rekommenderar.
Detta gör vi och detta tittar vi på
- Vi har träffat ägare och ledning i samtliga bolag vi rekommenderar.
- Vi tar reda på varför bolagen finns och varför de en gång startade.
- Vi åker till bolagens kontor och träffar de som arbetar där.
- Bolagen ska ha minst tio kunder.
- Vi går igenom bolagens ekonomi – vinstmarginalen ska ligga på en rimlig nivå. Vinsterna ska inte vara för höga för då tar bolagen antagligen för mycket betalt. Bolagen ska inte heller ha negativa vinstmarginaler eftersom det kan leda till att bolaget inte överlever över tid.
- Tillstånd från IVO samt följa Försäkringskassan och Skatteverkets riktlinjer kring hur assistansersättningen ska fördelas.
- Kollektivavtal är en självklarhet för att kunna erbjuda assistenterna en trygg anställning.
- Kostnadsfri juridisk expertis.
- Max tre månaders uppsägningstid, är man missnöjd med sitt bolag ska man kunna lämna dem inom rimlig tid.
- Bolagen ska nå en kundnöjdhet på minst 95% i våra kundundersökningar.
Bolagen ska erbjuda sina kunder
- Fullständig ekonomisk redovisning.
- Kundanpassad assistans – vi gillar inga färdiga lösningar utan vi vill att assistansen ska bedrivas utifrån den assistansberättigades önskemål.
- Marknadsledande villkor – detta är mycket viktigt för att man ska kunna rekrytera de bästa assistenterna samt få dem att stanna kvar i uppdraget.