Att byta assistansbolag i Göteborg

Att byta assistansbolag i Göteborg

Först och främst ska det understrykas att det inte är något konstigt eller fel med att vilja eller behöva byta från det nuvarande assistansbolaget till ett nytt sådant.

Har man beviljats personlig assistans och har kanske använt det ett bra tag, är det inget konstigt att vilja göra lite olika förändringar.

Även om man tycker att det fungerar bra, kommer hela tiden nya assistansbolag i Göteborg som kanske har en förmåga att utveckla och förändra sig inom området och då tilltala dig. Att byta assistansbolag i Göteborg behöver inte vara krångligt, men när du ska byta är det ett par saker som du bör ha koll på.

Vilket assistansbolag ska du byta till?

Ja, det är väl den största frågan och funderingen som du bör ha koll på. Vill du ha kommunal eller privat assistans? Ska det nya assistansbolaget vara specialiserade på något område eller ha någon specifik inriktning? Behöver du använda dig av en assistansförmedling som hjälper dig i ditt sökande eller kan och vill du söka efter nya alternativ själv?

Inom denna fråga finns det ytterligare många mindre frågor som du behöver undersöka, men en sak är viktigare än de flesta, nämligen tillståndet. De som vill bedriva verksamhet inom personlig assistans måste nämligen söka, och beviljas, tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för annars får de inte bedriva sådan verksamhet, och är ett företag som du absolut inte ska välja när du ska byta.

Du kanske till och med redan vet vilket assistansbolag som du ska välja, och då är det viktigt att börja tänka på avtalets utformning som behandlas nedan.

Hur ser ditt avtal ut?

Hur ser avtalet ut med din nuvarande assistansanordnare ut? I avtalet regleras flera olika saker, som till exempel uppsägningstiden. I de flesta fall har man en uppsägningstid på upp till tre månader, men det kan finnas en möjlighet att förhandla bort den helt. När du ska byta assistansbolag i Göteborg, kan det till och med finnas anordnare som inte har någon uppsägningstid alls, vilket underlättar nästkommande byte.

Vill du ta med dig dina egna personliga assistenter?

Oftast har man sina personliga assistenter som fungerar bra och som man önskar ha kvar, vilket gör det viktigt att i god tid tala om detta för den nya anordnaren när du ska byta assistansbolag i Göteborg. Du bör också ställa frågor kring detta, till exempel lönenivån, kollektivavtal, rutiner och kompetensutveckling.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Denna sida skyddas av reCAPTCHA och Googles Privacy Policy och Terms of Service gäller.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10