Att välja assistansbolag

Att välja assistansbolag

Har du eller någon i din närhet har beviljats personlig assistans? Då är det dags att välja assistansbolag, vilket kan vara en snårig djungel att manövrera sig genom. I denna text kommer du att kunna läsa om en viktig sak du bör ha koll på när du ska välja, nämligen avtalet.

Det finns många saker man behöver känna till och det finns också en uppsjö av hjälp till detta, bland annat brukarföreningar som kan vara behjälpliga med information och råd när man ska välja ett assistansbolag eller byta till ett annat.

Avtal med assistansbolag

Ett korrekt skrivet avtal är viktigt att ha eftersom detta regler både skyldigheter och rättigheter, både hos anordnaren och kunden. Avtalet kan ibland kännas onödigt men väldigt viktigt eftersom det kan hända att man hamnar i en konfliktsituation och avtalet kan då hjälpa till i denna situation. Avtalet består oftast av ett avtal, ett så kallat huvudavtal, och eventuellt fler bilagor. Ett huvudavtal innefattar vem som är ansvarig för vad, och kan sägas upp med den tid som anges i avtalet. Medföljande bilagor kan till exempel innebära att storleken på assistansomkostnader och vilka utbildningar som ska ingå för assistenterna, anges.

Det finns även flexibelt avtal som innebär att kunden kan få ett större inflytande över ekonomi, vilka assistenter som ska anställas och diskussionen kring arbetsledare. Ett privat avtal kan också skrivas mellan anordnare och brukare/kund.

Välja assistansbolag efter ansvarsfördelning

I avtalet mellan anordnaren och kunden ska givetvis uppsägningstid nämnas, men också vilka uppgifter och ansvarsfördelning som anordnaren och kunden har sinsemellan. Vissa brukare/kunder vill ha ett stort inflytande över anställningar av personliga assistenter, schemaläggningar och arbetsledning. Det kan till exempel vara viktigt för brukaren att ha vissa personliga assistenter som arbetar vid specifika tider eller aktiviteter. Det är då viktigt att veta att anordnaren, assistansbolaget, har fortfarande ett arbetsgivaransvar, arbetsmiljöansvar, ansvar över löner till assistenterna och kontakt med myndigheter som Försäkringskassan och kommunen.

Brukaren kan också ha inflytande över budgeten. I budgeten kan till exempel assistansersättningen redovisas samt hur mycket ekonomiska medel som går till omkostnader med mera. Om brukaren önskar ta ett ännu större ansvar kan det istället vara frågan om brukaren ska bli en egen arbetsgivare för sina personliga assistenter. Om man väljer att bli egen arbetsgivare så har man givetvis ökat ansvar med att betala löner, skatter och andra avgifter, man behöver registrera sig som arbetsgivare hos skattemyndigheterna, teckna försäkringar samt redovisa till Försäkringskassan.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Denna sida skyddas av reCAPTCHA och Googles Privacy Policy och Terms of Service gäller.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10