Så byter du assistansbolag i Gävle

Så byter du assistansbolag i Gävle

Om du funderar kring personlig assistans har du säkert ganska bra koll på vilka personkretsar som berättigas assistans, vilka lagrum som är tillämpliga och liknande.

Men det är ändå viktigt att framhäva att syftet med den personliga assistenten – utifrån lagen om LSS – är att du, eller den, som har en omfattande funktionsnedsättning ska kunna leva som andra människor och att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Du ska ha möjlighet att själv bestämma hur du får ditt personliga stöd, när du får det och vem som ska hjälpa dig med det, det vill säga vilka som ska vara anställda som dina personliga assistenter.

Vilken hjälp som du har behov av är självklart individuellt. Vissa människor har mer behov medan andra lite mindre. Ofta behövs hjälp kring de grundläggande behoven såsom hygien, kommunikation och intag av måltider, men det är också fritidsaktiviteter, hushållsarbete, arbete och att umgås med vänner och släkt.

Att välja ett assistansbolag i Gävle som är seriöst och uppfyller dina behov och önskemål är inte svårt då det finns flera att välja mellan. Det kan dock med tiden uppstå saker som gör att man vill byta assistansbolag, eller så märker man ganska omgående att det inte passar för just dig.

Att byta assistansbolag behöver inte vara krångligt!

Det finns som sagt flera möjliga orsaker till att man vill byta assistansbolag, till exempel kan faktorer som brist på återkoppling eller kommunikation, dålig personkemi eller för mycket administration spela in. Genom att välja ett assistansbolag i Gävle kan man själv påverka sin livssituation, vilket givetvis är en viktig faktor.

Om du vill byta assistansbolag är det inget krånglig sak, men det finns några viktiga saker att ha i åtanke. Det viktigaste att tänka på är hur lång uppsägningstid eller bindningstid du har hos det assistansbolag du är i kund hos i dagsläget, oftast handlar det om maximalt tre månader. Detta regleras i det avtal du har skrivit med assistansbolaget. Du kan också kräva att assistansbolaget har en längre uppsägningstid, vilket också regleras i avtalet.

Vidare bör också det i avtalet så vem som gör vad, till exempel att assistansbolaget betalar via assistansersättningen, vem som schemalägger och hanterar löner för de personliga assistenterna och så vidare. Hos en del assistansbolag i Gävle går det också att skriva in i avtalet om att de sparade medlen går att använda efter att man bytt anordnare.Till slut bör du också kontrollera om, och isåfall vilket, kollektivavtal den nya anordnaren har då villkoren för de anställda kan variera mycket.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Denna sida skyddas av reCAPTCHA och Googles Privacy Policy och Terms of Service gäller.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10