Assistansanordnare Stockholm

Assistansanordnare Stockholm

I Stockholm finns ett mycket stort antal assistanssamordnare. För att hitta rätt kan en assistansförmedling stötta gallringen genom att förmedla kontakt till etablerade assistansföretag.

I slutet av 2018 var det 158 samordnare listade inom Stockholms län varav 75 hade kontor i länet. Det svåra är därmed inte att hitta en samordnare – utan att hitta rätt. 

Kommun – Privat – Kooperativ

Om du vill slippa arbetsgivaransvaret är lösningen att köpa assistans. Detta kan ske via Stockholms kommun, privata företag eller ett brukarkooperativ. 

Det kan skilja mellan olika kommuner hur arbetet är upplagt men generellt kan man både vara med och välja vilka assistenter som ska jobba samt påverka deras arbetsuppgifter. Däremot kan det finnas tydliga begränsningar kring när arbetet ska utföras och även till viss del hur. 

Vill du att en vän eller anhörig ska genomföra vården gäller speciella villkor. Vid anhörigvård gäller exempelvis 48 timmars arbetsvecka istället för de 37 – 38 som är ordinarie för assistenter. 

Även om kommunen anlitas kan det ändå vara privata företag som utför tjänsten. Detta om kommunen har valt att köpa in dessa tjänster. Denna lösning blir allt vanligare och sker då genom upphandlingar mot de företag som vill ha kommunen som kund. 

Väljs det privata alternativet ges en något större flexibilitet. Men självklart är det stor skillnad mellan de olika assistanssamordnarna. Väljs assistans från företag bör man alltid göra en kontroll på företaget, prata med referenser och jämföra olika företags alternativ. 

Det tredje alternativet är att välja ett brukarkooperativ som assistanssamordnare. Detta är en ekonomisk förening där alla brukare äger verksamheten tillsammans. Hur mycket man behöver engagera sig i kooperativet beror främst på dess storlek. Är det litet måste varje person ta ett större ansvar. 

Att välja assistanssamordnare

Några punkter att titta på om privat assistanssamordnare väljs är:

  • Hur länge har de varit aktiva?

Är det ett nystartat företag eller ett etablerat? Även om de är nya i Stockholm kan de ju ha lång erfarenhet från andra delar av Sverige. Det kostar ingenting för dig som kund att anlita Assistansförmedling oavsett hur man gör senare.

  • Var finns arbetsledningen?

Vill du kunna träffa personalen på ett kontor eller nöjer du dig med telefonkontakt?

  • Ges juridisk hjälp?

Via vissa assistanssamordnare kan du få hjälp med juridiska frågor. Det kan vara en trygghet om man behöver stöd i kontakt med försäkringskassan eller kommunen i det fall de nekar ersättning. 

  • Kollektivavtalsanslutna

De flesta assistansbolag i Stockholm är kollektivavtalsanslutna. Men det finns inget krav på detta. För vissa brukare är det däremot självklart att enbart välja företag med kollektivavtal. 

  • Möjlighet till arbetsledningsansvar

Har du rätten att ta arbetsledarrollen om du vill? Eller är det helt upp till assistanssamordnaren? För vissa är det skönt att slippa detta. För andra en väg att skapa en mer flexibel assistans. 

  • Rekryteringshjälp

Hur mycket kommer assistanssamordnaren att hjälpa dig vid rekrytering av ny personal? 

  • Fråga andra!

Det är bra att även prata med andra personer som får assistans. Vad är de nöjda med och missnöjda med? Vad anser de att du bör tänka på i val av assistansbolag? 

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10