Assistansbolag Stockholm

Assistansbolag Stockholm

Hur går det egentligen till att få hjälp av ett assistansbolag i Stockholm? Ungefärligt är processen densamma, oavsett vilken kommun man befinner sig i.

Mindre detaljer kan dock variera, och i den här texten tittar vi på hur man bär sig åt för att assistans i huvudstadskommunen.

Den som är bosatt i Stockholms stad och är över 15 år kan göra en ansökan elektroniskt. Man kan då enkelt identifiera sig med BankID och Mobilt BankID. Om man däremot är vårdnadshavare för ett barn under 15 år behöver man fylla i en pappersblankett och skicka in.

Det går också att ringa in till Kontaktcenter Funktionsnedsättning, eller skicka mail direkt till dem. Enkelt beskrivet går processen då till ungefär såhär:

Du initierar kontakt

Du kontaktar kommunen genom e-post eller telefon. Öppettider är 0800 – 1630 vardagar, förutom fredagar då de stänger en halvtimme tidigare. Det här avser perioden 1 september till 30:e april. Övriga dagar på året har de öppet mellan 0800 och 1600, förutom på fredagar då de stänger en timme tidigare.

Du träffar en handläggare

Du bokar tid med en biståndshandläggare och ses på ett personligt möte i din bostad i Stockholm. Här vill många gärna ha med en nära anhörig som man känner förtroende för. Det kan till exempel vara en nära vän eller familjemedlem.

Själva syftet med mötet är att handläggaren ska få en tydlig och överskådlig bild av vilka behov du har, och vilken hjälp ett assistansbolag eller kommunen kan behöva bistå med. Bilden av situationen fungerar som underlag för ett beslut.

Det är bra att känna till att handläggaren har tystnadsplikt. I praktiken betyder detta att hon eller han inte får berätta för någon utomstående om din situation, eller något ni sagt under mötet egentligen. Inte heller får uppgifter om dig lämnas till någon annan myndighet.

Du får ett beslut

Efter att du har haft ett möte med handläggaren i Stockholm kommer denne att göra en utredning som biståndsbeslutet grundar sig på. Du har rätt att ta del av allting som kan komma att skrivas om dig under utredningen. Om du får ditt beslut beviljat kan det vara möjligt att få hjälp och eventuellt fundera på ett assistansbolag att välja. Hjälpen från ett assistansbolag kan vara ovärderlig – och förhoppningsvis har beslutet inte dröjt för länge.

Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Till exempel kan du endast ha fått din ansökan delvis beviljad. Kanske behövde du hjälp från ett assistansbolag 20 timmar i veckan, men bara fått 15? Du kan också ha fått din ansökan avslagen, och även då kan du överklaga.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10