Att anlita assistansbolag i Upplands Väsby

Att anlita assistansbolag i Upplands Väsby

Den som är berättigad personlig assistans har möjligheten att själv välja vilken anordnare av assistansen som man vill ha. Det kan till exempel vara att man vill välja att vara sin egen arbetsgivare eller anlita ett privat assistansbolag.

I denna text kommer du att kunna läsa vad som kan vara viktigt att tänka på när du ska anlita ett nytt privat assistansbolag i Upplands Väsby.

Frågor du bör ställa till assistansbolaget

Något som är viktigt, och direkt avgörande, är att det assistansbolag i Upplands Väsby man anlitar har tillstånd från Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO. Utan detta tillstånd har bolaget ingen rätt att bedriva verksamhet inom personlig assistans. Kraven som sätts upp innefattar verksamhetens kvalitet, vilket är viktigt för att den som är berättigad personlig assistans ska vara trygg med assistansbolaget och den verksamhet som de bedriver. 

En annan sak är att man inte bör fastna direkt vid ett assistansbolag. De tåls att jämföra! Oftast kontaktar man bolaget först innan det blir ett personligt möte.

I detta skede kan man gott kontakta flera, kanske utformat så att de besvarar de frågor du har direkt, och på så vis kan man sålla bland bolagen i Upplands Väsby direkt. Då slipper man också lägga ner tid på att träffa dem om man redan innan vet att man inte kommer att anlita dem. Man kan också be om referenser så man kan kontakta andra kunder för att höra vad de tycker om assistansbolaget. 

  • Har assistansbolaget någon specifik målgrupp? Om ja, hur har verksamheten anpassats utifrån detta?
  • Hur lång uppsägningstid har bolaget? (Generellt bör man inte ha mer än tre månaders uppsägningstid. En del assistansbolag har ingen uppsägningstid, vilket givetvis är en fördel). 
  • Är assistansbolaget tillgängliga på olika sätt, till exempel telefon, webb, platskontor? Har man en egen kontaktperson man kan kontakta vid problem eller frågor?
  • Har anordnaren jour om något oförutsett skulle hända? Finns det en vikariepool om dina assistenter skulle bli sjuka?
  • Hur ser processen kring genomförandeplaner och uppföljning ut? 
  • Hur ser ditt inflytande ut, avseende till exempel schema för assistenterna, rekrytering och assistansersättning?
  • Hur ser arbetssituationen ut för de personliga assistenter du har, till exempel utbildning, lön och annat stöd? 
  • Är assistansbolaget i Upplands Väsby anslutet till en arbetsgivarorganisation och isåfall vilken?
  • Hur sker dokumentation? (Man har rätt att ta del av dokumentationen som berör en själv).
  • Hur mycket information kommer du att få kring vad assistansersättningen går till? (En del anser att man varje månad bör få information kring hur mycket pengar som finns för omkostnader och hur många timmar som kvarstår).

Med hjälp av ovanstående punkter har du en bra grund att stå på vid val av assistansbolag i Upplands Väsby.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10