Fördelar med assistans från assistansbolag i Västra Götaland

Att tänka på när du väljer assistansanordnare

Att välja mellan olika assistansanordnare är ingen uppgift man ska ta för lättvindigt på, även om det oftast går att byta på ett smidigt sätt.

Det finns dessutom flera olika aktörer på marknaden som har sina för- och nackdelar. Det alternativ och den aktör som passar en individ passar kanske inte alls för en annan.

En del personer som är berättigade personlig assistans enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade), vilket är kravet för att kunna erhålla hjälp från någon av aktörerna, vill ha stort inflytande över sin arbets- och livssituation medan somliga vill undslippa det administrativa arbetet. Nedan kan du läsa mer om vilka olika aktörer som finns och vad du ska tänka på när du står i valet och kvalet mellan dessa.

Att köpa sin personliga assistans

Man kan köpa sin egen assistans och detta är på många sätt det vanligaste tillvägagångssättet. Om du väljer detta alternativ måste du också fundera på vilken aktör du ska köpa din assistans av. Du kan nämligen även här göra val. När du anlitar en assistansanordnare av detta slag, använder du assistansersättningen som betalmedel.

Tre olika anordnare

Det finns tre olika assistansanordnare som man kan köpa sin assistans från: kommun, privat företag eller brukarkooperativ. Oavsett vilken anordnare man väljer, tar denne hela arbetsgivaransvaret. Du slipper således hantera löner och skatter, rekrytering av assistenter samt ansvar för deras arbetsmiljö samt redovisa underlag till Försäkringskassan och Skatteverket. Privata assistansbolag och brukarkooperativ behöver ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för att bedriva sin verksamhet.

Om man köper sin assistans från någon av dessa assistansanordnare behöver man tänka på vissa saker. Man bör ha ordentliga skrivna avtal där bland annat uppsägningstiden från båda parter tydligt beskrivs samt vilken part som gör vad.

Du kan köpa assistans från en anordnare som du äger eller är delägare i

Precis som rubriken säger så kan du också välja att köpa din personliga assistans från en anordnare som du antingen äger eller är delägare i. Du kan inte köpa assistansen från din enskilda firma men däremot går det bra med aktiebolag, handelsbolag eller ekonomisk förening.

För att bedriva verksamheten krävs tillstånd från IVO, registrering på Bolagsverket och Skatteverket samt anmälan till Försäkringskassan om byte till denna anordnare. Då man behöver tillstånd från IVO prövas också lämpligheten hos styrelse och ägare och det krävs även dokumenterade kunskaper om att bedriva verksamheten, både allmänt och LSS.

Att vara sin egen arbetsgivare

Om du inte vill köpa din assistans från en assistansanordnare, kan du välja att vara din egen arbetsgivare. Man behöver inget tillstånd från IVO men måste ändå underrätta dem om att man har valt detta upplägg. Detta ställer även krav på redovisning till Skatteverket och Försäkringskassan.

Om man är sin egen arbetsgivare innebär det arbetsuppgifter som organisering av arbetet, administration av löner, skatter och andra avgifter samt avtal och försäkringar för de anställda, tillgodose en bra arbetsmiljö för sina assistenter samt rekrytering. En fördel med detta alternativ är att man får frihet och kontroll över sin egen assistans.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10