Att välja ett assistansbolag i Malmö som passar dig

Att välja ett assistansbolag i Malmö som passar dig

Att välja ett assistansbolag i Malmö som passar just dig och dina individuella behov är kanske enklare sagt än gjort. Det finns faktiskt en hel del att tänka på när du ska välja vilken anordnare och assistansbolag som bäst matchar dig. Även om det är relativt enkelt att byta innebär det både energi och tid, och därför är det ju givetvis bäst om det blir rätt från början.

Varför behövs egentligen ett assistansbolag?

När du blir beviljad personlig assistans av antingen kommunen eller Försäkringskassan, är det utifrån att du uppfyller en hel del krav för att få insatsen. Vilka behov du har tillsammans med dina önskemål och förutsättningar, spelar en stor roll i valet av assistansbolag i Malmö.

Men varför behövs ett assistansbolag från början? De behov du har ska ju utföras av eller med hjälp av någon. Ett assistansbolag är dock mer än så. Man kan enkelt säga att ett assistansbolag i Malmö är kittet mellan dig och den som beviljat dig insatsen, vilket är antingen din kommun eller Försäkringskassan.

Ett assistansbolag kan hjälpa dig med många olika saker. Till exempel kan de erbjuda juridisk hjälp, vilket kan vara en stor fördel vid till exempel en omprövning eller om du behöver överklaga ett beslut.

Höga krav på ett assistansbolag

För att du som kund ska känna en trygghet vid valet av assistansbolag i Malmö, är det viktigt att se till att det du väljer har tillstånd från IVO. IVO som står för Inspektionen för vård och omsorg, är en myndighet som ansvarar för tillsyn över bland annat socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Tillståndet som utfärdas av IVO innebär att assistansbolaget i Malmö uppfyller vissa krav, som till exempel att arbetet ska ha krav på god kvalitet samt att företagets företrädare har god kunskap om relevant lagstiftning.

Att byta om det inte fungerar

Att byta assistansbolag i Malmö innebär egentligen inga konstigheter, utan bytet brukar ske smidigt. Om du redan har personliga assistenter som du trivs med, brukar det inte heller vara några problem att få med dem till det nya bolaget och att de skriver anställningsavtal med dem. Det nya assistansbolaget brukar ofta vara behjälpliga med processen när du ska byta till dem. Det är dock viktigt att veta till exempel vilken uppsägningstid du har med det gamla assistansbolaget, så du inte plötsligt står utan assistans. Detta kan man ibland förhandla om.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Denna sida skyddas av reCAPTCHA och Googles Privacy Policy och Terms of Service gäller.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10