Att välja assistansbolag

Att välja assistansbolag

Att välja assistansbolag är inte sällan ett svårt beslut. Trots allt är det mycket viktigt att det finns ett starkt förtroende för bolaget och dess anställda.

Som brukare är man i en utsatt position och att assistansbolaget sköter sig är helt enkelt av högsta vikt. Eftersom det finns historier om hur assistansbolag på olika sätt har misskött sig, ger det kanske fog till oro och extra eftertänksamhet när man väljer.

Att välja assistansbolag innebär att man behöver ta hänsyn till flertalet faktorer. Här ger vi exempel på några av dem.

Avtal

Ett avtal är något som alla brukare och assistansbolag bör ha sinsemellan varandra. Ett seriöst assistansbolag kommer att erbjuda brukaren ett avtal där skyldigheter och rättigheter regleras och förtydligas. Precis som när man anlitar vilken tjänst som helst – må det vara elektriker, rörmokare eller snickare – kan tvister uppstå. Ett välutformat och detaljerat avtal kommer göra en eventuellt framtida konflikt betydligt enklare att hantera.

Ansvarsfördelning

Den ena brukarens assistansbehov ser normalt väldigt annorlunda ut i jämförelse med den andra. En faktor i att välja assistansbolag är hur mycket ansvar man som kund är beredd att ta – och hur mycket assistansbolaget behöver göra. Att anställa och ansvara för assistenter, att göra upp scheman och samtidigt agera arbetsledare är helt enkelt inte möjligt för alla. Ibland behöver assistansbolaget sköta det allra mesta. I sådana fall är det bra att se till att bolag man planerar att välja har goda helhetslösningar just för detta.

Driva själv – eller köpa?

För alla är det inte aktuellt att faktiskt välja ett assistansbolag. Snarare kan det för ganska många lämpa sig bättre att driva sin assistans i egen regi och på egna villkor. Fördelar med detta är att du bland annat lättare kan ta beslut och dirigera arbetet. Du kan bestämma vilka arbetsuppgifter som ska utföras samt när, var och hur de ska utföras. Dessutom kan det finnas möjligheter att få assistansen billigare – eftersom det inte finns någon mellan dig som kund och de som jobbar.

Att det inte finns någon mellan dig och de anställda kommer med ytterligare fördelar. Ett exempel på det är att kommunikationsvägarna är kortare och att det sålunda går snabbare att fatta beslut om till exempel löneförhöjningar.

Givetvis är det dock inte något som passar alla. Det innebär också att man är ansvarig för de (ibland tuffa) beslut man tar, att man måste styra arbetet själv och att man måste hålla sig uppdaterad med lagar, bestämmelser och regler på arbetsmarknaden.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10