Fem vanliga frågor om assistansförmedling

Fem vanliga frågor om assistansförmedling

En assistansförmedlare agerar mellanhand mellan dig som brukare och assistansföretag. Det kan delvis liknas med hur en mäklare hjälper köpare att hitta rätta hus och säljare att sälja sitt hus. I detta fall hjälps personer som har berättigad assistans att välja rätt assistansföretag.

Ex:

Du bor i Örebro och tycker det är svårt att väja vem som ska utföra din assistans utifrån den stora mängd bolag det finns i Mellansverige. Du tar kontakt med en förmedlare inom denna region som kan kartlägga dina behov och därefter ta fram exempel på assistansföretag i Mellansverige som har rätt kompetens.

Är det alltid gratis?

Ja, för dig som brukare kostar detta inget. Även här kan liknelse göras med en mäklare där du som köpare inte betalar något. Det är istället säljaren av tjänsten (assistansföretaget) som betalar för förmedlingen.

Ex:

Du har nu blivit presenterad för 8 olika assistansföretag som kan möta de behov som har. Du bestämmer dig för att skriva kontrakt med ett av dessa. Du har fått hjälp med att hitta rätt. Assistansföretaget har i sin tur fått en ny kund vilket skapar ett ekonomiskt incitament att betala en summa till förmedlaren.

Vad är fördelen med att anlita förmedlare?

Det finns minst tre stora fördelar. För det första är det tidsåtgången. Bara i Örebro finns över 10 olika assistansföretag och eftersom många jobbar inom ett större område kan du även söka företag från Mellansverige. Det finns alltså väldigt många som kan kontaktas och jämföras. Det är detta jobb som förmedlaren genomför gratis.

Ex:

Du börjar med att kontakta tre assistansföretag men inser snart att de inte utför den hjälp som du är i behov av alternativt att de har en inriktning som inte tilltalar dig. Istället kontaktar du en förmedlare som ”scannar av” marknaden och plockar fram de assistansföretag som matchar behoven. Istället för att du ska kontakta företagen, en och en, så presenteras en lista utifrån de krav och behov som du har.

Hjälper förmedlaren till enbart vid byte av assistansföretag?

Generellt erbjuds tre tjänster. För det första kan de hjälpa till vid byte av företag. Är du missnöjd med nuvarande aktör kan byte ske genom att förmedlaren kontaktas varpå andra alternativ presenteras.

För det andra hjälper de personer som precis fått beviljad assistans och därmed ska välja för första gången. För dem kan det finnas många frågor kring vad man bör tänka på, vilka företag som har goda referenser och hur det fungerar. Förmedlaren kan därmed hjälpa till med både information och jämförelser.

För det tredje kan man få gratis rådgivning. Ska du ansöka om assistans från din kommun kan det vara tryggt att rådfråga någon först. Är det något man bör lyfta fram extra när kommunens handläggare kommer för att göra en bedömning? Hur överklagar man beslutet? Vilken juridisk hjälp finns att få?

Mer läsning: Assistansförmedling.se – Försäkringskassan.se

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Denna sida skyddas av reCAPTCHA och Googles Privacy Policy och Terms of Service gäller.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10