Rekrytera personlig assistans

Rekrytera personlig assistans

Att rekrytera personlig assistans kan vara svårt, och det är viktigt att man som kund och/eller brukare har tålamod med detta.

Många väljer att gå direkt till ett assistansbolag för att få hjälp med sina grundläggande behov. Det finns dock fördelar med att driva assistansen i egen regi, varför många också har ställts inför utmaningen att själv rekrytera sina assistenter. 

Men vad ska man egentligen tänka på? Och hur gör man?

Att hitta sökande

Det är vanligt att se annonser i jobbgrupper på sociala medier där man försöker rekrytera personlig assistans. Fördelen med att annonsera i dylika grupper är att målgruppen som nås normalt är väldigt relevant för sammanhanget. Går man med i en jobbgrupp, är man troligtvis också ute efter ett jobb – antingen åt sig själv eller åt någon annan. 

Vidare finns det en mängd dedikerade plattformar på nätet som syftar till att matcha arbetssökande med arbetsgivande. Här kan till exempel Arbetsförmedlingen nämnas, men det finns också många privata alternativ att testa på. Ett annat alternativ är att annonsera i andra medier, till exempel i lokaltidningen. 

I en jobbannons är det bra att ha med följande: 

  • Anställningsform.
  • Om kollektivavtal finns.
  • Var arbetet sker.
  • Vilka tider på dygnet och i veckan som arbetet utförs.
  • Vilka funktionsnedsättningar du eller brukaren har.
  • Om tekniska kunskaper krävs.

Förhoppningsvis finns många assistenter som svarar på annonsen. Om så är fallet, behöver man gallra ut sökande i en rekryteringsprocess. 

Att granska ansökningar

Vad säger egentligen ett CV och ett personligt brev? I högsta grad är det upp till dig att avgöra vem som kan vara intressant för jobbet. Har man många sökande är det inte rimligt att man tar en intervju med samtliga. Gallringsprocessen kan således börja redan med CV:t och det personliga brevet. 

Du kan till exempel titta på om det finns sökande med lång och relevant erfarenhet av personlig assistans eller annat vårdyrke. Om det finns någon med många korta anställningar eller långa luckor kan det vara bra att fråga om detta under en eventuell intervju. Det behöver nödvändigtvis inte vara något negativt. 

Att hålla i en intervju

En väsentlig del i att rekrytera personlig assistans är att hålla i intervjuer. Många föredrar att göra en inledande telefonintervju för att bekräfta att den sökande verkligen uppfyller de krav som ställs i annonsen (kan till exempel handla om B-körkort eller särskild erfarenhet inom något område). 

Efter en telefonintervju kan man träffas personligen och då gå in mer på djupet. Om den sökande verkar bra, och personkemin stämmer, är nästföljande steg naturliga att ta: 

  • Be om referenser från tidigare arbetsgivare.
  • Låt personen gå en introduktion och ev. provanställning.

I det här skedet har du kommit långt i din process att rekrytera personlig assistans. 

Lycka till!

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10