Så byter du assistensbolag

Så byter du assistensbolag

Det kan finnas flera orsaker till att man vill byta assistensbolag. Du kanske inte trivs med de personliga assistenter som ger dig hjälpen, anser att bolaget är för dyrt eller för krångligt att ha att göra med.

Då är det bättre att gå vidare och byta assistansbolag. Det är lättare än man från början kan tro.

Nya bolaget tar hand om administrationen

Börja med att jämföra olika assistansbolag och bestäm dig för varifrån du vill ha din kommande hjälp. Kontakta detta företag och kolla om de kan ge dig den hjälp du är i behov av och om de har personal/kompetens till detta.

Detta assistensbolag brukar sedan kunna hjälpa till med det administrativa som krävs för att du ska enkelt ska kunna byta till dem.

Personligt möte och förslag

Innan du ber det nya assistansbolaget om att flytta över dig till dem bör du ha ett personligt möte och be om ett förslag på hur de skulle lägga upp arbetet. Du bör helt enkelt veta vad som väntar och vad du kan förvänta dig innan du skriver på ett nytt avtal med nytt bolag.

Ta dig tid att jämföra flera olika assistansbolag och låt dem skicka in förslag på hur de skulle lägga upp arbetet. Det kan skilja en hel del. Det finns även gratistjänster som kan användas för att smidigt få in förslag från flera aktörer.

Uppsägningstid och bindningstid

Även om du skulle vilja byta assistansbolag direkt så har du oftast både bindningstid och uppsägningstid hos det nuvarande bolaget. Det kan handla om en eller två månader men i vissa fall är det till och med längre. Under denna period är du avtalsmässigt bunden att betala för assistens från dessa bolag. Så fort som dessa bindningstider löpt ut kan nya assistansbolaget påbörja arbetet.

Kom ihåg att alltid fråga ditt nuvarande assistensbolag om det går att få kortare uppsägningstid eller bindningstid än vad det står i avtalet. Det kan vara möjligt vilket påskyndar flytten.

Kan behålla personal

När du väljer att byta assistansbolag har du även möjlighet att helt byta den personal som ger dig assistans. Men självklart kan du även be det nya bolaget att anställa vissa av de som tidigare gett stöd och hjälp. Assistansbolagen brukar vara flexibla på denna punkt – men det är även upp till de anställda att avgöra om arbetsvillkor hos den nya arbetsgivaren är så bra att de vill fortsätta vara anställda.

Kontakta oss för en oberoende och kostnadsfri rådgivning

Ring 020-19 10 10

... eller lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig.

Vi behandlar era uppgifter under sekretess och kontaktar dig inom kort och berättar mer om hur vi kan hjälpa dig.

Assistansförmedling - Vi hjälper dig hitta rätt assistansbolag


Ring och ställ en fråga om assistans
020-19 10 10