Assistansförmedling.se har flera tjänster som underlättar för personer som har beviljad assistans. Via hemsidan och personlig kontakt ges råd om vad man ska tänka på i val av bolag samt hur man byter om man är missnöjd.
Hjälper att hitta rätt
Idén bakom Assistansförmedling.se är att hjälpa personer som har fått beviljad assistans från Försäkringskassan eller kommunen. Företaget startade 2009 och har sedan dess hjälpt över 700 personer att hitta rätt. Så här går det till:
- Inledande samtal
Sven bor i Karlshamn, Blekinge, och har fått beviljad assistans. Han ska nu väja vilket assistansbolag i Blekinge som ska utföra assistansen. Men eftersom han inte haft assistans tidigare eller är insatt i hur alla bolag jobbar är det svårt att välja.
Han tar då kontakt med Assistansförmedling.se för ett inledande samtal. Han får berätta om sina behov och vad han anser vara viktigt med det bolag som ska hjälpa honom.
- Assistansförmedling matchar
Assistansförmedling har samarbete med en rad assistansbolag i Blekinge och kan därmed direkt avgöra vilka olika bolag som uppfyller Svens krav. Detta både gällande assistansbehov och andra krav som han har. De kan därmed sammanställa vilka företag som kan passa samt matcha Sven med dessa bolag.
- Alltid bakgrundskontroll
Eftersom Assistansförmedling rekommenderar olika assistansbolag i Blekinge (eller det område där kunden finns) är det även viktigt för företaget att ha en grundlig insyn i hur bolagen jobbar. På företagets hemsida framgår exempelvis att de alltid har träffat ägare och ledning för de assistansbolag de samarbetar med. De har även gjort ”noggranna utredningar” på dessa företag för att kunna rekommendera företag som verkligen kan göra ett gott jobb. Skulle något företag missköta sig kan de därmed även enkelt ta bort dem som samarbetspartner och därmed inte längre rekommendera dem. På detta sätt kan Sven tryggt välja det assistansbolag i Blekinge som bäst möter hans behov och förutsättningar.
Ansökan om assistans
Hur går en ansökan til när man anser sig vara i behov av assistans? Vad räknas som ”behov” och vem ska man kontakta? Frågorna kan vara många och inte minst för en person som vill ta första steget och ansöka om personlig assistans.
Även på denna punkt hjälper Assistansförmedling.se till med guidning och personlig guidning. De kan hjälpa till med att hitta rätt väg framåt så att ansökan går så smidigt som möjligt.
Allmänna frågor och svar om assistans
Rådgivning om assistans erbjuds både via hemsidan, telefon och mail. På hemsidan finns ett stort antal ”vanliga frågor” som fungerar som frågebank inom ämnet. Längst ner på sidan med frågor går det även att skicka in sin egen fråga för att därigenom få ett snabbt svar.
Har man bråttom, eller vill diskutera frågor, är det bättre att ringa till företaget och ställa sin fråga. Någon kostnad uppstår varken vid rådgivning eller hjälp med att hitta rätt assistansbolag. För personerna som får assistansen är därmed tjänsterna gratis.